Frågor & svar.

Hur kan du vara så stark? Även om saker verkar jobbigt så är du så stark. Vart få du all styrka ifrån?
Jag tror att det handlar om viljan. Jag har alltid haft viljan, jag har alltid varit rätt envis. Det var som min bror sa. "Hon kommer att klara det ändå, hon är så jäkla tjurig". Tror att det ligger något i det. Klart jag har varit ledsen och haft tyngre stunder men jag har alltid hållt skenet uppe. Tänkt på annat. Om man ska fokusera på det jag gått igenom senaste tiden är det helt klart Vilhelmina som tagit min energi, fått mig att orka hålla det där skenet uppe. Under graviditeten försökte jag tänka på det underbara jag hade framför mig. Det lyckade jag med de flesta gånger, ibland brast det. Då jag tvivlade på mig själv. Tårar som kom obehindrat, men det blir alltid bättre. Jag tänker att det här klarar jag, människor i världen har det så mycket värre och här sitter jag och gråter över att vara ensam?
 
Vad är det bästa respektive värsta/jobbigaste med att bli mamma?
Det bästa med att bli mamma är att man blir så betydelsefull helt plötsligt, man är det viktigaste personen i världen. Kärleken man känner till sitt barn sedan är obeskrivlig. Det är nog det bästa. 
Det värsta/jobbigaste med att bli mamma är att man inte kan vara fullt lika spontan, men jag vet att det kommer med tiden. När Vilhelmina blir äldre.
 
Är Vilhelmina mer lik dig eller sin far?
Jag hör ofta att hon är lik mig, jag växer varje gång jag får höra det. De som känner mig bättre tycker även att hon liknar min mamma en del.
 
Vad är din naturliga hårfärg?
Min naturliga hårfärg är sandré (råtta), som så många andra svenskar.
 
Hur ser en vanlig dag ut för dig och din dotter? Hurdana rutiner har ni?
Vi vaknar en gång runt fem för käk, åtminstone för Vilhelminas del. Vi sover vidare till ungefär nio, kliver upp och busar lite. Vilhelmina har världens bästa morgonhumör. Dax för bröstet igen, efter det får även jag slänga i mig lite frukost. Nu kan lillan vara vaken ett tag för att sedan somna en snabbis (kan handla om en kvart ibland, ibland två timmar) för att sedan äta igen runt ett. Efter lunchen hittar vi ofta på något, om vi inte planerat lunch på annat håll det vill säga. Det kan vara ett bad som står på schemat, eller en promenad ner på affären. En tupplur är inte en omöjlighet. Sedan middag, både för min del och för Vilhelminas del, Sedan busar vi lite till, äter lite till och bråkar lite. På kvällarna kan hon vara lite kinkig och äta oftare. Inte alls som förut dock, det blir bättre och bättre! Vi promenerar omkring i lägenheten och vjyssar och dansar och sjunger, någon gång mellan elva och tolv har lyckas jag söva min dotter.
 
Träffar hon sin pappa något?
Ja, hon träffar sin pappa. Däremot har det inte blivit så ofta som jag hoppats. Sedan om det beror på honom eller mig, det vet jag inte. Har jag kanske omedvetet tryckt undan? Jag tror och hoppas att det inte är faktum.
 
Hur känns det för dig att pappan till barnet redan väntar barn med sin flickvän?
Jag tog hårt på det först, såklart. Egentligen vet jag inte riktigt själv vad jag känner, förutom rädslan att tiden inte ska räcka tïll för Vilhelmina.
 
Vad har/kommer pappan ha för kontakt med Vilhelmina nu och i framtiden?
Jag hoppas verkligen att framtiden ser ljusare ut. Att vi kommer ha en relation som känns bättre än den vi har idag, en relation som känns bra för Vilhelmina men även för mig och pappan. Vi har pratat om att hon ska bo hos honom delvis och att han ska vara en del av hennes liv precis som jag, men för att det ska fungera krävs ett sammarbete som fungerar och ett förtroende från min sida. Jag måste känna en trygghet inför att lämna bort henne hos dem. Jag hoppas att det kommer fungera, det gör jag verkligen, för Vilhelminas skull.
 
Ställer pappan upp för dig om du behöver det?
Kanske skulle han det, men jag vill inte be om det. Det jag egentligen menar är, med den reationen vi har idag är han inte den första jag skulle vända mig till. Jag har andra i min närhet som jag hellre vänder mig till.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Här kommer en yttligare fråga.. Ställer Vilhelminas farmor & farfar upp något? Hälsar på, ringer ?

2012-08-26 @ 20:23:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0