Varför amma?

Amning var ämnet på senaste föräldraträffen. Vi fick frågan; varför ska man amma? Jag tycker absolut att amning är något individuellt, man måste känna efter. Känna efter om man känner sig trygg med det. Däremot tycker jag att om man kan amma, så ge det ett ärligt försök. Kanske får man aldrig tillbaka sina bröst, kanske hänger de ned till knäna. Vad vet jag. Men helt ärligt, är det inte värt det?

Nu har jag aldrig själv ammat, eftersom det är mitt första barn. Jag tänker självklart amma mitt barn, om jag kan det vill säga. Jag tror att det är viktigt för relation mellan mamma och kotte. (visst får man en närhet med flaska också, då kan även pappa vara med på ett annat sätt och är man alltid två till hands så ser jag inget fel med det). Jag har dock aldrig tvivlat där, jag ska amma. Dels för att det är den bästa näringen för kotten, och dels för närhetens skull.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag har heller aldrig tvekat, för mig är det värt att brösten aldrig mer blir sig lik. Men som du säger så vet man ju faktiskt inte om man kan, eller om bebisen ens vill.. Det återstår att se!

2012-04-14 @ 16:14:55
URL: http://blogg.mama.nu/sarthan/
Postat av: Ulrika Emini

Jag har faktiskt inte ens tänkt på att brösten kommer att förändras, det har varit självklart att jag ska amma om jag kan! Det är ju underbart att man själv kan ge sin bebis det allra bästa den kan få i sig och som du säger är det en speciell närhet till sitt barn som jag inte skulle välja att gå miste om. Sen kan man ju bara hoppas att allt går bra, men huvudsaken är ju att bebisen klarar sig och mår så bra den kan.

2012-04-14 @ 16:20:28
URL: http://ulrikaemini.blogspot.se
Postat av: Nicolina

Det är ju massa fördelar med att amma. Du har maten alltid med, bara att slita fram tutten, rätt temperatur.. Jag funderar ibland hur de skulle vara att ge ersättning. Vår tjej som är två månader, skriker hysteriskt då hon är hungrig. Tänk då att blanda ersättning och servera denna i rätt temperatur. Kanske varannan timme nattetid om man har otur. Jag är jätteglad att de funkat så bra med amningen för mig. Små bröst men ändå massor av mjölk. Sen ska man inte ta för givet att de funkar, även de största brösten kan va tomma på mjölk, liten kan ta fel grepp så det bara blir obehagligt eller dra in massa lugt så liten får magont eller kanske inte tål mjölken osv. Det är vanligare än man tror att man ger upp amningen av olika orsaker men jag är rätt säker att man int ska ifrågasätta dem som slutat amma, de har nog haft ångest i sitt beslut redan.

Håller tummarna att de går bra för dig. Skriv in i förlossningsbrevet att du vill ha hjälp att komma igång!

2012-04-14 @ 21:19:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0