Det här med att amma.

Det bästa för bebisen är få leva på moderns delikata mjölk, att amma. Amma ska man helst göra tills bebisen fyllt sex månader. Gärna längre också om man kan.

Jag helammar Vilhelmina, det vill säga att hon äter bara från mig och får ingen slags ersättning av något slag. Det är skönt att det fungerar, det är det. Från början tänkte jag mer än en gång ge upp, det var sår, mjölken var blodblandad och jag grät av bara tanken att amma. Jag tänkte, det kommer alltid göra ont.

Ont gör det såklart inte för alltid, inte för oss åtminstone. Nu går det som smort. Det är så enkelt att amma, att bara kunna slänga fram bröstet i tid och otid. Färdigtempererat och klart. Jag tycker det är helt otroligt hur mina bröst kan rymma så pass mycket att min dotter växer som hon gör.

Sedan finns det en del mindre bra saker med amningen, för vår del. Eller min del. Börja med mitt hår! Det kommer försvinna, senaste tiden har hårstråna bara rasat från mitt huvud. Min vikt, jag rasar fortfarande i vikt trots att jag äter som jag ska. Hur får man det att stanna? Jag är så låst, bara ett biobesök på två timmar kräver en planering som heter duga. Det ska börjas pumpa tre dagar innan, ungefär.

Jag kan inte leja övar matningen till någon annan, bara sådär. Sedan kan matningen ta allt mellan tio minuter och en timma, planering är inte alltid det lättaste. Längtar faktiskt lite tills dagen hon äter "riktig" mat, är jag hemsk som säger så? Längtar efter att få ha mina bröst för mig själv igen. Längtar efter att kunna ha en vanlig bh. Längtar efter att kunna klä mig utan att tänka amning.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Om det är till någon tröst så kan jag berätta att både jag och många av mina väninnor började tappa hår när vi slutade amma :-) så många gör nog det oavsett :-) men det kommer tillbaka!

Svar: Ja, det är väll något man får ta. Får trösta mig med att det kommer tillbaka! Tack! :)
Linnéa

2012-08-29 @ 11:14:31
Postat av: Linda

Här har du en som inte ammade (eller fem veckor, om det gills;) och jag kan säga att jag tappade sjukt mycket hår! Det var som att inget hår lossnade alls under graviditeten och föll efteråt istället, för när jag var gravid hade jag inte ens EN dålig hårdag! ;D

Sen kräver ersättning också en del planering, om det är någon tröst. =) Till exempel på natten, innan man går och lägger sig måste man fixa vatten i termos och dosera upp så man hade för hela natten (för att slippa kliva upp alltså). Och diskandet av flaskor ska vi inte ens tänka på! ;D

När man matar med flaska är det också ett piller att hålet antingen är för stort eller för litet. Man måste lägga handduk runt halsen på bebisen för det rinner lika mycket utanför som det kommer i munnen på bebisen. =)

Hoppas det känns lite bättre nu, du gör det superbra! =) Kram!

Svar: Åh tack Linda!Det är så skönt att höra att man faktiskt inte är ensam, även om man någonstans redan vet det. Mår så dåligt över just det här med håret, när ska det komma tillbaka lixom? Men det går nog fortare än man tror :)
Där sa du något, jag kan ju faktiskt bara slita fram tutten i tid och otid. Behöver aldrig fixa inför natten och så vidare. Det är skönt. Det är bara det här att man är så låst. Att bara åka iväg någon timme kräver att man har pumpat innan. Egentligen går det bra, har inget superstort behov att komma iväg, även om det kanske skulle vara skönt. En kväll eller så, om du förstår hur jag menar? (:
Tack för alla peppande ord!!!
Kramar från oss
Linnéa

2012-08-29 @ 14:00:07
URL: http://avenettlangtlivarkort.blogg.se
Postat av: Linda

Och varför försvinner styckeindelningen? Grötigt..

2012-08-29 @ 14:00:44
URL: http://avenettlangtlivarkort.blogg.se
Postat av: emelie

Nej varför skulle du vara hemsk för att du längtar efter att hon börjar med "riktig" mat? Det är mer förståeligt än inte att det är lite slitigt med att helamma. Naturlig känsla tror jag att det är när något inte är lika smidigt och enkelt som det varit förr (:

2012-08-29 @ 22:42:52
URL: http://emelieo.blogg.se
Postat av: Anonym

Att tappa hår är hormonellt och extremt vanligt vid graviditet - och även efter. Hår kan man tappa även om kroppen är stressad i andra sammanhang. Angående extremt viktras finns det hjälp och få via vårdcentralen. Det ska finnas något stödpreparat så man inte ska urlakas helt, kan även vara energiförlusten som gör att du tappar håret..... Amning rubbar ämnesomsättningen och ibland kan den spåra ur så att man kan behöva få hjälp att få energin tillbaka och blir mindre trött.

Svar: Tack för tips! Jag tror jag stannat i vikten nu, så än är det nog ingen fara. Är nere på start-vikt ungefär. Det känns skönt.
Linnéa

2012-08-29 @ 23:34:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0